Search This Blog

Tuesday, March 1, 2011

Al fatihah

Alfatihah buat seorang kawan Haris satu pejabat. Semalam waktu zuhur, kemalangan kecil di jalan raya yang tak seberapa telah meragut nyawanya. Tak tahu versi mana yang betul, tapi yang pasti, arwah menaikki motornya menghala ke pejabat suami untuk menjemput suaminya. Dengar cerita dia nak pergi membeli-belah baju raya anak-anaknya in advance. Alangkah sedihnya, hajat tak kesampaian. Su, seorang ibu kepada 4 orang anak. Anak bongsunya sebaya Hakeem; 3 tahun. Dan yang sulung mungkin sebaya Hazrik. Menurut Azlan (kawan sepejabat arwah) brek motor yang dinaikki tak makan. Siapa sangka hari yang dia plan nak ambil cuti untuk membuat preparation awal untuk hari raya tahun nie jadi hari yang amat menyedihkan buat keluarganya. Semalam ketika dia rumah mayat, suami arwah nampak tenang, mungkin masih kaku & tergamam. Anak-anaknya masih tak tahu keadaan sebenarnya, dan si ayah belum bersedia nak memberitahu mereka. Kami di sana sampai maghrib. Apa yang buat kita terharu, nampak sungguh arwah Su nie seorang yang amat di sayangi, ramai kawan-kawan sepejabat datang. Walaupun kehadiran mereka takkan dapat memberi apa-apa tapi…yelah hanya Allah mengetahui betapa setiap keikhlasan persahabatan dari arwah Su terserlah bila para teman-temannya datang mengiring jenazah sambil beristifar dan berdoa ke atas rohnya.

Semoga, keluarga Su tabah mengharungi kehilangan dan kepermegiannya. Dari Allah kita tercipta, kepada Allah kita kembali. Tiada yang kekal kecuali Dia. Semoga roh Su dicucuri rahmat dan tergolong dengan mereka yang dimuliakan. Amin…

1 comment:

  1. takziah jugak.. kita ni entah bila pulak akan dipanggil kan.. insaf tengok perkara2 mcm ni. Tapi dah bersedia kah kita untuk menghadap Nya?

    ReplyDelete