Search This Blog

Tuesday, February 8, 2011

Bila maid nak jadi spiderman!

This is not meant to be a joke..lebih-lebih lagi melibatkan kematian. Tapi, kita tak boleh nak elak nak beri komen tentang satu petikan akhbar tentang seorang maid Indonesia yang mati akibat terjatuh dari tingkat 8. Ada ke patut guna tuala & selimut untuk dijadikan tali...dan cuba turun dari tingkap bilik di apartment majikannya?? Ni la padahnya banyak tengok citer kartun...otak berpikir pun macam budak kecik! Kain kapas mana tahan berat...lebih-lebih lagi di ikat hujungnya.
http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/2/6/nation/20110206184122&sec=nation

Walaupun di Malaysia banyak komen-komen negatif terhadap majikan yang tidak berperikemanusiaan..layan maid macam 2nd citizen...sebenarnya sama banyak maid-maid yang datang sini dengan niat yang tak baik. Datang sekadar nak lalun masuk ke Malaysia. Pedulik apa dia kalau majikan tu dah keluar berbelas-belas ribu...nak dapat kan permit, visa dan tambang...yang penting dia nak laluan aje. Baru-baru ni, jiran ibu di Seremban; Mak Aji seorang balu bayar 8k untuk seorang maid. Tak sampai seminggu maid tu berambus lari. Tak cukup itu, siap tinggalkan surat terima kasih dia - katanya beri dia laluan nak masuk Malaysia! Tak ke bangang punya kepala otak! Selfish ke tak selfish diorang nie? Mempergunakan orang!

So kalau nak citer pasal majikan yang teruk tu, memang la ada...google aje "Malaysian maid abuse..."melambak citer-citer sedih diorang kena dera. In fact kita sendiri memang pernah nampak jiran rumah yang memaki hamun maid dia dengan perkataan "bodoh" berkali-kali. Pendapat kita? Memang tak setuju manusia di layan begitu, walau pun salah macam mana...tegur kenalah tegur..tapi tak usah lah di tengking-tengking depan rumah sampai satu jiran tetangga boleh dengar...apatah lagi yang sempat nak panaskan seterika untuk ditenyeh kat badan maid tu...Jangan la sampai macam tu sekali. Selalunya orang-orang yang takde perasaan nak menyakitkan orang lain nie..pada kita memang tak normal! Orang yang normal tak akan sanggup buat manusia sebegitu sekali.

Hakikatnya...bagi setiap majikan yang gila tu..ada jugak bahagian maid yang sewel! Macam maid yang nak jadi spiderman tu la..tak diberinya keluar oleh majikan..dia ikut tingkap..rupanya nak jumpa boyfriend. Not surprise kalau maid yang dapat majikan baik pun..bila diberi peluang bersosial...akan jadi lebih teruk! End up lari..or mengandung..or macam-macam lagi. Very la the few maid yang datang sini berkelakuan senonoh...teguh dengan nawaitu dia ke mari...ada memang ada..tapi tak ramai.

And kalau kita ada dengar-dengar citer pasal maid yang dah bekerja lama dengan keluarga tu..di layan macam keluarga gak..tapi bila balik..barang-barang kita rupanya di curi..Memula kita dengar nie..macam mitos aje..cos' banyak versinya. Tapi hakikatnya, mitos selalunya bermula dengan cerita ceriti...rupa-rupanya ada sorang kawan terdekat terkena jugak. lagilah..keluarga majikan dah beri sepenuh kepercayaan pada dia. So mana silapnya? Apa formula nak dapat maid yang baik?...There's none I am afraid. It's all about luck and nothing else!

No comments:

Post a Comment