Search This Blog

Tuesday, February 1, 2011

Maid oh maid!

Penatlah...maid yang ntah ke berapa kali nie cabut lari la pulak! Tak sampai setengah tahun..tak cukup tempoh dia dah berambus ikut suka hati dia...Sumpah tak habis dengan diorang nie tapi tetap menyakitkan hati. Duit dah habis ribu raban...cakap cakap pasal masa yang diambil turun naik PKNS nak register kat Fomema, ke imigresen, ke pejabat pos..datang pergi amik cuti...!

Diorang nie kan memang layak kena sumpah seranah pasal berpikiran sempit dan tak pedulik tentang tanggunjawab dan komitmen. Masa datang buat muka sedih macam selipar jepun..Jangan ditanya pasal kehidupan kat Indon macam mana; laki mati lah..laki tinggalkan tak beri nafkah..anak 10 la...hidup susah..nak anak ke sekolah, bapak sakit, mak dah tua..macam-macam. Memula dulu masa maid pertama, kita memang lemau, mudah simpati..Tak sampai hati nak potong gaji, kesian dengar citer sedih...kalau boleh nak tolong mana yang patut! Tapi diorang, tak kisah kalau kita dah belanja banyak ke, penat nak usahakan untuk dapat kan pembantu..diorang kalau nak lari...pedulik apa, tak kiralah kalau kita baru aje renew levi tahun ke dua, lepas renew aje, masuk seminggu sedar-sedar lesap!

Yus, maid kita yang baru-baru lari nie memang dah mula tunjuk pasal. Memula asyik le bergadoh dengan anak dara kita..Ada aje yang tak kena si Maira mengadu.."Kak Yus taknak tolong buat air la...Kak Yus buat tak tahu bila dipanggil, Kak Yus sibuk bercakap2 dengan maid2 belakang rumah sampai Hakeem ditinggalkan.."..menyirap aje darah kalau tiap pagi Maira dok menelefon kita kat pejabat! Tapi kita pendamkan aje..instead balik kije kita nasihatkan dia...tolonglah jangan leka dengan budak2 nie...bukan susah sangat kijer kat rumah tu..Tak usahlah sibuk nak bertonyeh2 dengan maid2 belakang rumah. Tapi kan, masalahnya...kita boleh bercakap, the moment kita pergi kijer...tawakal ajelah..Itu pun nasib baik jiran sebelah tu dah kira sedara..so apa-apa emergency tak le kita rasa bimbang. Tapi tulah...bila tengok gaya si Yus ni yang kuran peka pada budak-budak, kita dah mula buat laluan untuk Bad maid lama kita yang kena balik kampung tu untuk balik semula kemari. Alhamdulillah, proses kemasukkan Bad dapat kelulusan..tunggu masa aje. Jadi nak taknak kena lah berbincang dengan Yus yang kita nak dia bekerja di Seremban saje..Lagi senang buat kijer rumah dengan ibu dari sibuk melayan anak-anak..tak gitu?? Rupa-rupanya, disebalik rupanya yang toyee tu..dia dah simpan niat nak lari. Tak tahu lah samada niat tu memang dah ada dari mula atau pun tak berkenan dengan keputusan kita nak hantar dia ke Seremban. Yang susah nya diorang nie, takkan mungkin nak berterus terang, kalau diorang cakap taknak kijer dengan kita, dah tentu dihantar pulang ke Indon. Masalahnya kebanyakkannya dari mereka nie, memang taknak balik Indon..cos kalau balik takde duit. Pedulik apa dengan contract!!  Yang sakitnya..majikan! Selalu salahkan majikan layan pembantu macam sampah..tak beri muka..tapi kalau kita buat baik macam mana pun, kalau diorang ni dah niat nak lari...takkan dia kesian kan kita pun!

Baru seminggu dihantar ke Seremban, Yus dah lari...sah dengan bantuan kawan2 indon dia tu la...Geram! cos hari tu baru berikan dia RM100 in advance gaji Januari dia.. Bila diminta pasal takde duit poket, kita yang tak serik2 nie kesian la pulak...yelah...kita taknak dia pikir yang kita ni ikut sukati nak hantar dia sana sini. Ikutkan perangai dia, memang tak sesuai jaga anak-anak..Jadi jalan terbaik..hantar aje berkerja dengan ibu ayah.

Geram tak sudah pasal..masuk Yus nie..dah 6 maid kita lari...kebanyakkannya pasal boyfriend..selebihnya terpengaruh dengan kawan-kawan luar yang ajak berkerja tempat lain!! Apalah nasib! Kalau aku nampak Yus tu kat mana-mana memang aku rembat muka dia dengan penyapu kontot!!

1 comment:

  1. hmm...we faced the same problem...lari 3 orang...sebab boyfriend....yang lain bermasalah....ader yang tak lepas fomema....amik direct agent from Indon kena tipu...agen malaysia 2X5..tahlah...biarlah anto nursery jer eventho penat dia semacam...

    ReplyDelete